onsdag 9 augusti 2017

RÖDBETSSALLAD MED FETAOST


*
M I D D AG S T I P S

Idag testade jag ett nytt recept till middag som jag fått tips om och som skulle vara superlätt att göra. De flesta moment är ju superlätta dvs lägg bladspenat i botten, skiva upp rödbettor (jag använde de färdigkokta vakumförpackade) smula över fetaost och sedan kom det momentet som ställde till det för mig :). Koka upp vatten och häll i 2 tsk ättika och lägg i 8 ägg, som tidigare knäckts och lagt i små skålar. För det första så hade jag förliten kastrull för åtta ägg så det blev mest en vit äggröra. Efter att äggen kokat i 3-4 minuter skall de fiskas upp och läggas i en skål med iskallt vatten. Här kan Ni ju tänka Er hur det ser ut. En kastrull med skjudande vatten med ett vitt skum som flyter längt upp och någonstand därunder finns alltså resten av de 8 ägg jag lagt i som skall fiskas upp! Jag använde nog alla verktyg man kan tänka sig och förstökte vara så kreaktiv jag bara kunde. Både genom att försöka fiska upp äggen med stekspade, matsked, sil och olika slevar. Det var tur att jag var ensam för hela köket var upp och nervänt efter att jag dragit fram det mesta jag hade. Men på något vis så gick ingen gula  sönder och de kanske inte blev de mest tilltalade för ögonen förlorade äggen som gjorts men salladen var i alla fall jättegod. Ovanpå äggen som droppade jag över en dressing som jag gjorde på lite olja, kapril och senap.

När jag gör denna sallad nästa gång skall jag koka äggen som vanligt med skalen på. Jag tror faktiskt inte att smaken blir så mycket annorlunda och det blir betydligt lättare.

K.R.A.M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!