lördag 5 augusti 2017

EN TONÅRSFAMILJ PÅ BÅTSEMESTER



G O D M O R G O N

Första lördagen i augusti 2017 är här och nu har nedräkningen börjat tills första arbetsdagen efter semestern. Jag förstår inte var den här månaden tog vägen. Hjälp var fort det gått och jag landade inte i semsterlunken förrän efter tre veckor i år. Märkligt det där med tonåringar som sommarjobbar, vill ha sina egna semsterplaner och ändå vill vara med men då när de själva vill. Ganska mycket trixande och vuxenfunderingar kring var går gränsen för att möta barnens viljor kontra vi vuxnas förväntningar på de där fyra lediga veckorna per år. Jag vet att vår familj inte är unik utan dessa funderingar pågår i de flesta tonårsfamiljer. Det är inte lätt att kliva in i vuxenlivet varken för barnen eller mamman och pappan. Som förälder finns det ju inget mysigare än när alla är samlade som familj och det är hamoni. Vi har egentligen flera fina ställen där vi alla varvar ner men det stället vi haft sedan barnen var små som har varit vår speciella gemensamma plats är havet och båten. Jag har skrivit dagbok varje dag vi varit ute med båten sedan barnen var små och de älskar att höra när jag sitter och läser om vad vi gjorde när de var små och vilka episoder som hände. En gemensam sak för alla år, vilken ålder det än har varit är de där ingungningsdagarna som varar ungefär tre dygn. Vi har döpt dagarna till ingungning för båten gungar ofta, liksom humöret, samarbetsförmågan och förväntningarna på båtsemestern. Men efter de där jobbiga ingungningsdagarna då alla lite gnuggar på varandra infaller sig ett sånt härligt lugn som bara kan infinna sig ute till havs. Alla blir harmoniska och det är som om all stress liksom försvinner. 





Nu i veckan fick vi möjligheten att samla ihop hela familjen för några dagars båtsemester då sommarjobbet för minsta är slut och den äldsta hade några dagars ledighet. Några ingungningsdagar fanns det liksom inte tid till i år då båtresan skulle bli kortare än tidigare år så därför slöt vi avtal redan innan vi gick ombord. Alla fck ta i hand och lova att de skulle göra det allra yttersta för att ha mycket tålamod och hålla god ton och bidra med bra humör. Barnen stiftade ordramsan " Happy Family... positivity", vilken vi lite skämtsamt rabblat några gånger under båtsemestern. Ja, happy var det väl kanske inte hela tiden men en konflikt om dagen är faktiskt inte alls mycket för en tonårsfamilj som oss :).

Så nu sitter jag här, nöjd efter en 5 dagars båtsemester med hela familjen. Kommer med lite mer inlägg om vår båtsemester men nu skall jag njuta av första lördagen i augusti och jag tror minsann att det skall firas med havskräftor, champagne och lite mer sommarstuge häng!

Há det så fint och för Er som också är mitt i barnfamiljsåren skickar jag med Er orden...

H.A.P.P.Y  F.A.M.I.L.Y..... P.O.S.I.T.I.V.I.T.Y :)


K.R.A.M



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!