torsdag 13 juli 2017

BÅTTUR OCH MUSSLOR TILL MIDDAG




Hej på Er!

Nu har äntligen det blivit semester och vi har tillbringat några dagar i stugan. Vädret har varit helt ok. Lite kallt i vinden men det är skönt på altanen så vi har spenderat den mesta tiden där. I eftermiddags åkte vi och köpte musslor med båten. Att äta heta musslor är ett måste när man är i stugan. Musslorna inhandlades i Mollösund och är givetvis närproducerade. 




Nu har det börjat komma ut lite båt på havet. För några dagarsedan var här väldigt lugnt och stilla och kändes verkligen inte som om vi var i juli månad. Här brukar vara lika trafikerat som på E6:an :)


Här under växer musslorna. Det finns en hel del musselodlingar häromkring. 



Älskar att åka sådär superfort så båten bara flyter ovanför vattnet och vinden viner...

Då känner jag livet i mig, för att citera Madicken :).






Viktigt viktigt att gå igenom musslorna noggrant och plocka bort alla som inte stänger sig eller är trasiga. Att få i sig dåliga musslor är inget jag vill. Bättre att gallra bort en förmycket än förlite.




Vi gillar när musslorna är lite heta. Scharlottenlök, vitlök, chili, ingefära och spetspaprika stekt först med smör. Sedan i med musslorna och vitt vin. Koka 5 min. Ta bort de musslor som inte öppnat sig. I med grädde och ett snabbt uppkok. Därefter är det bara att mumsa och äta på tillsammans med ett iskallt glas vitt och bakeoffbröd. 


Receptet är ett gammalt beprövat som jag skrivit om tidigare här på bloggen och Ni finner det   här


K.R.A.M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!